Bureaucratie. Niet alleen overheden hebben er last van, ook voor multinationals dreigt stroperigheid, vooral als ze flink uitpakken met een prestigieus hoofdkantoor.
In de Verenigde Staten wedijveren de hipste technologiebedrijven met elkaar op alle gebieden. Ook als het gaat om bijzondere hoofdkantoren. Zo heeft Apple grootse plannen met een vijf miljard dollar kostend futuristisch hoofdkantoor in de vorm van een doughnut. En internetwinkel Amazon heeft plannen voor een nieuw hoofdkantoor dat zich onderscheidt door twee glazen bollen met veel groen van binnen.
Maar opvallende hoofdkantoren met plaats voor veel stafwerknemers brengen ook een risico mee: stroperige bureaucratie. Een reden waarom bijvoorbeeld superbelegger Warren Buffett de hoofdzetel van zijn beleggingsvehikel Berkshire Hathaway altijd eenvoudig heeft gehouden, met in totaal 24 werknemers. Zie hieronder het YouTube-filmpje waarin Buffett een rondleiding geeft.
Bureaucratie bij multinationals
Beleggers in grote beursbedrijven zien hoofdkantoren sneller als een kostenpost dan als statussymbool. Weekblad The Economist haalt in dit verband in recent rapport aan van beleggingsanalisten van de firma Sanford C. Bernstein, waarin de overheadkosten van een reeks multinationals worden vergeleken.
Wat blijkt? Bij frisdrankgiganten als Coca-Cola en PepsiCo maakten algemene bedrijfskosten afgelopen jaar zo'n 30 procent van de omzet uit. Dat heeft mede te maken met een 243 miljoen dollar kostende operatie bij PepsiCo om het hoofdkantoor te renoveren en een "meer collaboratieve en innovatieve werkomgeving" te scheppen. Coca-Cola is op zijn beurt ook bezig met een opfrisbeurt van het eigen hoofdkantoor, waaraan zo'n 100 miljoen dollar wordt uitgegeven, aldus The Economist.
Zuinige Nederlanders: Heineken en Unilever
In de studie van Sanford C. Bernstein komen ook twee Nederlandse multinationals aan bod. Soep- en zeepconcern Unilever, de Brits-Nederlandse multinational die z'n hoofdkantoorfuncties verdeeld heeft tussen Rotterdam en Londen. En bierbrouwer Heineken, die in Amsterdam zetelt.
Voor de Nederlandse multinationals pakt de vergelijking met buitenlandse branchegenoten niet slecht uit. Waar Unilevers grote Amerikaanse rivaal Procter & Gamble zo'n 25 procent van de omzet kwijt is aan administratieve en algemene kosten, ligt dat percentage bij Unilever net onder de 15 procent. Heineken komt bij deze maatstaf uit op een kostenpercentage van iets meer dan 10 procent, tegen bijvoorbeeld 30 procent voor collega Carlsberg.
Hollandse zuinigheid kleeft blijkbaar ook Unilever en Heineken aan.
Lees ook:
Topman Volkswagen tikt 15 miljoen euro binnen, meer dan bazen Shell en Unilever
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl